Vurdering av nettbutikken Douglas

I dette innlegget skal jeg vurdere nettbutikken Douglas. Dette er en nettbutikk som selger kosmetikk på nett og i fysisk butikk. Jeg skal i min vurdering ta i bruk de ti punktene jeg gikk gjennom systematisk i mitt forrige blogg innlegg. Jeg vil også påpeke at dette er mine personlige vurderinger og at det ikke er et fasit svar. Poenget er å gå gjennom for å se hvor forbedringspotensialet ligger. Jeg vil gi hvert av punktene ett terningkast fra 1-6 og komme med noen punkter til forbedring.

1. Førsteinntrykk


Førsteinntrykket har mye og si for nettbutikken. Som nevnt i mitt tidligere innlegg er det gjerne tre spørsmål som skal kunne besvares innen 5 sekunder hvis man har et godt førsteinntrykk.

  • Har jeg kommet til riktig sted?
    Det først som møter deg når du kommer inn på siden er store bilder som byttes på å vise frem.     Logoen er helt øverst til venstre på siden, ikke veldig stor! Som du ser på bildet er det en menylinje også til venstre, som utvidere seg ved å holde over en av kategoriene. Konklusjonen er at du ser at du har kommet til riktig sted, men logoen kan bli enda mer fremtredende.
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
    Forsiden gir en tydelig indikasjon på hva sidens formål er, du skjønner at det er en nettbutikk for kosmetikk og lignende artikler.
  • Hvorfor skal jeg handle det her?
    Helt øverst på forsiden står det ramset opp en rekke fordeler man oppnår ved å handle hos Douglas: 2 valgfrie gratisprøver, gratis frakt for over kr 600, leveringstid 3-5 virkedager, gratis gaveinnpakning. Scroller vi lengre ned på siden ser vi at de har logoen til PayPal,Visa og MasterCard, samt Bring og Posten. Det er ingen tydelig knapp man kan klikke på for å komme til kundeservice.Forbedringspotensialet:
  • Gjøre logoen mer fremtredende og tydelig.
  • Få en Livechat med kundeservice.

Terningkast:

2. Synlighet

Når jeg søker på Douglas i Google kommer det opp både som annonse og i organiske søke resultater.Det at de dukker opp med annonse, betyr at de har betalt søk.Det er veldig positivt at de bruker Google AdWords, da det er mange konkurrenter i deres bransje. Ved at de bruker dette øker de sanynligheten for at de sukker opp i søkeresultatene til potensielle kunder.

Søker jeg med søkeord som ”Handle sminke på nett” dukker de ikke opp på betalt søk. Men de kommer opp som nummer 6 på organisk søk. Og med ”sminke” som søkeord dukker de opp som nummer 8 i organisk søk.

Forbedringspotensialet:

  • Bruke Google shopping
  • Øke quality score, optimalisere landingssiden med relevante keywords. På denne måten vil det bli enda større sannsynlighet for å dukke opp hos potensielle kunder.

Terningkast:

3. Brukervenlighet

For at kundene dine skal fullføre kjøpsprosessen er det viktig at brukervennligheten er god. Vi har ulike kriterier for om siden er brukervennlig:

Navigering: Nettsiden Douglas er relativ enkel å navigere seg frem på, men det kan være steder hvor det er litt liten skrift og unødvendig tekst. Det må være en oversikt og struktur det er lett å forstå slik at kunden finner frem til det dem er ute etter.

Søkefunksjonen: Dette er noe nesten alle nettbutikker har, og man nesten tar forgitt at går ann å gjøre som kunde. Her er Douglad intet unntak, de har også en søk-forhåndsvisningsfunksjon hvor det kommer opp bilde vedsiden av navnet på produktet.

Søkeresultatsiden: Dette er siden kunden kommer til etter at man har søkt og klikket på en kategori for eksempel parfyme. Hos Douglas får du på venstre siden opp ulike filtreringer du kan velge mellom som pris og merke.

Mobilvennlig: Dette punktet er mer viktig enn noen gang, da andelen som bruker mobil øker. Douglas har også en ganske mobilvennlig nettside som er enkel å finne frem på.

Forbedringspotensialet:

  • Meny linjen burde være midt på siden, slik at den er i senter av siden.
  • Større skrift, slik at du lettere får med deg det som står. Husk at kunden ikke skal lete etter viktig informasjon, det skal allerede stå tydelig poengtert!

Terningkast:

4. Kjøpsprosessen

Her burde det være tilrettelagt for en enkel effektiv kjøpsprosess. Og det er slik at jo færre felt kunden må fylle ut, jo bedre opplevelse får kunden. Her har kunden komme til det kritiske punktet hvor de har funnet produktene de ønsker og er klare til å fullføre kjøpet.

Hos Douglas er det slik at når du klikker et produkt i handlekurven kommer det opp et nytt vindu hvor du får valgmuligheten om enten å fortsette å handle eller gå rett til handlekurven. Og når du kommer til handlekurven er det en progresjonslinje over, slik at du kan se hva du skal gjennom til du er ferdig med kjøpet.

Når du trykker deg videre til kassen, får du opp tre alternativer: ”Min Douglas konto”, opprett konto, bestill uten konto. Har du en konto fra før er du allerede registrert og kjøpet er over på et blunk. Og som lovet tidligere på siden er det lett å legge til de to gratis prøvene!

 

Logo: Det er veldig sentralt å formidle hvilket betalingssystem man har ved å ha en logo tydelig. Dette har Douglas nederst på siden sin. Dette er med på å formidle en trygghet til kundene sine. Men på en annen side ville jeg endret logoen til den originale og ikke ha den i grått, da den kan virke litt ugjenkjennelig.

Leveringstid/frakt: Dette kommer tydelig frem gjennom hele kjøpsprosessen, noe som senker transaksjonskostnadene til kunden da dette er et veldig sentralt spørsmål mange lurer på.

Dette tipset hadde jeg også med i min generelle gjennomgang av disse 10 vurderingskriteriene, men en god ting kan ikke gjentas for mye! Tips:

Ordre bekreftelse: Etter fullført transaksjon burde kunde få en ordrebekreftelse om at kjøpet er registrert. Dette er kanskje den mailen som blir sett på skikkelig fordi kunden er i en fase av spenning og glede over at produktet er bestilt. Dette er noe få aktører tar i bruk i dag. Gjør noe mer ut av det når du først har kundens fulle oppmerksomhet.

Forbedringspotensialet:

  • Spør etter mail adressen tidligere i kjøpsprosessen uten at man må registrere en profil
  • Ha logoen til betalingstjenester i opprinnelig farge. Dette fordi det er denne kunde er kjent med!

Terningkast:

5. Teknologi og hastighet

Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg er det viktig at siden ikke bruker for lang tid på å laste seg opp. Jeg brukte Google Page Speed Insights for å sjekke hastigheten til Douglas og resultatene var ikke perfekte. Det er en rekke ting man burde vurdere å fikse.

Forbedringspotensialet:

  • optimaliser bilder
  • tilpass nettleserbufring
  • Eliminer gjengivelsesblokkering av javaSCript og CSS i innholdet som er synlig på nettsiden.
  • Forminsk javascript, CSS og HTML
  • Aktiver komprimering

Terningkast:

6. Kundetilfredshet

Inne på nettsiden kan man legge igjen produktomtaler hvis man har noe man vil dele med andre som vurderer å kjøpe produktet. Det er også mulighet og stille spørsmål under hvert produkt, dette er et stort pluss fordi bedriften er tilstede for kunden når kunden trenger hjelp. Men det er ikke noe omtaler av nettbutikken som helhet. Det finnes derimot en Facebook side hvor det kommer inn både ris og ros, som de svarer på. Ved å få frem at tidligere kunder er fornøyde vil dette virke betryggende for andre som vurderer å kjøpe.

Forbedringspotensialet:

  • Legge bedriften til på ulike sider der forbrukeren kan ytre sine meninger, på denne måten kan dem få uvurderlige pekepinner på hva som kan gjøres bedre!

Terningkast:

7. Trygghet

Som jeg allerede har vært inne på tidligere er det viktig at kunden føler seg trygg i transaksjonen. Douglas har kjente betalingsløsninger de benytter listet opp nederst på siden og når du er inne på produkter og handlekurven. Når du kommer til handlekurven er det også listet opp kundeservice informasjon slik at man skal vite at man kan få tak i noen som kan hjelpe deg . I URL ser vi en https som forsikrer oss om at det vi oppgir av personlig informasjon er sikret.


Forbedringspotensialet:

  • Ha en live chat på siden
  • Få tydeligere frem kundeservice, da dette kun kom frem på betalingssiden.
  • Få sertifisering som trygg e-handel, slik at man kan ha denne logoen fremme på siden.

Terningkast:

8. Kundekommunikasjon

Det å være en del av kommunikasjonen på ulike plattform er viktig, det viser at du er engasjert og vil hjelpe kunden. Som nevnt over er Douglas tilgjengelig på Facebook og har en dialog med kundene sin der. Men det er også mulig og stille spørsmål direkte på siden under de ulike produktene for å få svar. Men de kunne gjerne vist kundeservice tilgangen litt tydeligere på nettsiden, slik at folk lettere kan ta kontakt.

Forbedringspotensialet:

  • Som nevnt, få en chat funksjon

Terningkast:

 9. Priser og utmerkelser

Det kommer ikke frem på nettsiden om at Douglas har noen priser eller utmerkelser. Så om de har det burde dette komme frem på nettsiden!

Terningkast:

10. Konsept og strategi

konseptet til Douglas er å selge kjente merkevarer innenfor kosmetikk, hud-og hårpleie. De er nok ikke den mest kjente nettbutikken, men de selger gode produkter til en rimelig pris. Innenfor deres bransje er det stor konkurranse og det er mange om beinet så det er viktig å skille seg ut og skape noe nytt som appellerer til potensielle kunder.

På grunnlag av disse 10 kriteriene vurderer jeg Douglas.no til en terningkast 4!

– Andrea Tomine Breilid

1 thought on “Vurdering av nettbutikken Douglas

  1. Dette var gøy å lese, Andrea! Jeg er enig din vurdering av nettbutikken Douglas. Selv benytter jeg meg av denne nettbutikken og er enig at en LiveChat på siden absolutt kunne være noe de burde benytte seg av. Selv har jeg opplevd at de ikke spør etter mail, og ønsker man nyhetsbrev kan man scrolle seg lenger ned på siden og der velge selv å motta nyhetsbrev. Det er jo svært positivt for kunden sin del da de kan velge om de ønsker å bli eksponert for reklame, men sett ut i fra bedriftens synspunkt ville jeg nok vært hakke mer ivrig etter å samle inn eposter. Spesielt da epostmarkedsføring kan være svært nyttig om du klarer bruke det på den riktig måten. Stå på! Dette var god lesning 🙂

Comments are closed.