Musikkens distribusjon

Musikk er noe som har forandret seg drastisk fra når jeg var liten, noe i rytmer og tekst, men mest i distribusjonen. Hvordan hører folk på musikk egentlig? Jeg husker godt hvor glad og stolt jeg var når jeg fikk min første ”walkman”,  da dette nesten var som en teknologisk revolusjon. For folk flest er det helt utenkelig å skulle kjøpe en CD plate i dag, men vi skal ikke mange årene tilbake for at dette var hoveddistribusjonen av musikk.
I dag har jeg kastet walkmanen for lengst og alle CDér er borte. Teknologien har gjort ting lettere tilgjengelig og valgmulighetene uendelig mye større. Det at musikken er så digital som den er, gjør at den blir utsatt for det vi kaller for et kollektivt-gode-syndrom. Det vil si at det blir vanskeligere å ta betalt når musikken distribueres fritt i et digitalt nettverk. Dette førte til at man måtte sakpe nye forretningsmodeller i grenseland mellom musikken og publikum. Nettopp dette skulle vise seg å være vanskeligere enn forventet. (Krokan, Arne 2015, 15)

 

Selv er jeg bruker av  den svenske strømmetjenesten Spotify. Dette er en strømmetjeneste for musikk hvor man har enorme mengder musikk tilgjengelig på et sted. Her laster du ikke ned musikken, men streamer den ved å betale 99 kr i måneden. Det at musikkidustrien har hatt så store endringer faller ikke i god jord hos alle artistene. Noen artister  tar avstand fra en slik forretningsmodell som spotyfi, fordi de mener det ikke tjener artisten noe.Vi har verdens stjerner som feks Taylor Swift som har sagt klart i fra om at det ikke er en rettferdig forretningsmodell. Men, som belyst i boka nettverksøkonomi av Arne Krokan så Perry Barlow den andre siden av saken. Musikken tjener på å bli spredt og nå ut til flest mulig lyttere.

“Det er bare gjennom at mange har kjennskap til musikken at den får verdi” 

De fleste i dagens samfunn har med seg mobilen hvor de enn går. Så ved at jeg betaler en månedlig sum til Spotify kan jeg høre på hvilken som helst musikk når jeg vil via mobilen min. Tallene på antall brukere på spotify har i de 8 årene det har eksistert vært stigende, men økonomien har rød tall. I en interessant artikkel i aftenposten vises det til tall om at flere streamingtjenester, spotyfi deriblandt, taper milliarder  av kroner hvert år på tross av veksten.

Man trenger ikke tenke på plass på mobilen da musikken ikke lastes ned. På Spotify kan man følge venners spillelister for å hente tips til ny musikk. Man kan lett lage sine egne lister ved  å velge ut enkeltsanger fra album og sette sammen til sin egen spilleliste med det man liker.

Inne på Spotify får man også opp anbefalinger. Og jeg kan på denne måten oppdage ny musikk jeg ikke har hørt på før. Disse anbefalingene kommer fra dine tidligere aktiviteter, algoritmer som har sporet hva du har sett på og hørt på. Basert på disse bevegelsene kan Spotify komme med aktuelle anbefalinger du mest sannsynlig vil ha interesse av.

Man kan også bruke Spotify gratis, mot at man betaler med oppmerksomhet til reklame. Da kan man altså ikke høre ubegrenset på musikk uten at man må høre på reklame med jevne mellomrom. Ved kjøp av abonnement slipper man dette.  Spotify taper ingenting på at folk hører gratis på musikken da det ikke koster dem noe at musikken spilles. Med en slik løsning er det lettere å få folk over på abonnement , enn om man måtte betale med en gang for å høre på musikk. Det var akkurat dette som skjedde med meg. Jeg hadde hatt gratisversjonen en stund og så meg lei av all reklamen. Jeg endte altså opp med å betale for å bli kvitt den.

 

– Andrea Tomine Breilid –

Litteraturliste:

Krokan, Arne. 2015. Det friksjonsfrie samfunnet.

3 thoughts on “Musikkens distribusjon

    1. Tusen takk Tina!:) Ikke se bort ifra at jeg tar kontakt om det er noe jeg lurer på!!

Comments are closed.