E-postmarkedsføring

Hvorfor bruke e-postmarkedsføring? 

Tidligere denne uken hadde vi en spennende forelesning om e-postmarkedsføring. Forelesningen ble holdt av gjesteforeleser Even Ødegård og foreleser Karl Philip Lund. E-postmarkedsføring kan være et veldig nyttig verktøy hvis det blir brukt riktig. I dag er det veldig få bedrifter som bruker ressursene sine på dette, men heller prioriterer andre kanaler som for eksempel sosiale medier. Men det som er interessant er at e-post markedsføring har en større ROI (Return o finvestment) enn andre kanaler. Vi kan se til en amerikansk studie (marketingsherpa) hvor det er beregnet at en gjennomsnittlig ROI for e-postmarkedsføring var 57 dollar per investerte dollar. Dette vil si at for hver dollar investert får du 57 dollar tilbake. Så med denne statistikken er det lett å spørre seg hvorfor ikke alle tar i bruk e-postmarkedsføring.

Jeg tror at problemet til hvorfor ikke flere bedrifter bruker e-postmarkedsføring er at bedrifter tenker at ved å sende mange mail til kunder plager dem og vil oppleves som spam. Det er en veldig effektiv måte å komme i kontakt med potensielle eller eksisterende kunder. Det som er viktig å ha i bakhodet er at innholdet må oppleves som relevant og nyttig for kunden, hvis ikke kan det fort virke som spam og få en irriterende effekt. Men blir e-postmarkedsføring brukt riktig er det den mest lønnsomme markedsføringskanalen du kan benytte.

 

kom i gang med e-postmarkedsføring!

Jeg skal her gå gjennom noen enkle tips for å komme i gang med e-postmarkedsføring:

  1. Bygge e-post lister
  2. Lag gode emnefelt
  3. Skriv gode e-poster
  4. Gode landingssider
  5.  Analyse av resultatene 

1. Bygg gode e-postlister

Det første punktet er naturligvis å bygge en god e-post liste. Det er mulig å kjøpe ferdige epostlister men dette er virkelig ikke å anbefale! Kjøpte lister er alltid meget usikre da du ikke nødvendigvis treffer målgruppen din og dermed skyter du egentlig i blinde. Det er alfa omega at en slik liste inneholder de rette personene. For å få e-poster er det essensielt å gi kunden en god grunn til å legge igjen e-posten sin hos deg! Konkrete ting man kan gjøre for å samle inn e-poster er å ha nyhetsbrev, rabattkode, tilgang til webinar, konkurranser, informasjon om lanseringer eller når noen kjøper et produkt. Det burde være kjapt og enkelt å melde seg på. For organisere e-postmarkedsføringen finnes det ulike verktøy man som bedrift kan ta i bruk , blant annet Mail Chimp, SumoMe, Sleeknote, Get Response. Disse systemene gir oversikt over innsamlede e-poster og er relativt enkle å lære seg å bruke.

2. Skriv gode emnefelt som fanger oppmerksomheten!

Det å skrive gode e-poster er viktig! Men det viktigste av alle faktorene er hva du skriver i emnefeltet. Dette vil avgjør hvor mange av de som mottar e-posten din som faktisk gidder å åpne den. Dett omtales ofte som opan rate. Man kan gjerne ha en kort og konkret tekst som skaper nysgjerrighet. Spørsmål kan også fungere godt som emnefelt. En emoji i emnefelt kan være med på å skille seg ut blant alle de andre e-postene. Som sagt så gjelder det å være kreativ for å fange oppmerksomheten.

De fleste i dag (60%) leser mailen sin via mobilen. Dette er det viktig å ta med i betraktning da mobilen har begrenset skjermplass. På grunn av plass begrensninger er det viktig at ting kommer tydelig frem. Avsenderen må komme godt frem og en kort og god tekst i forhåndsvisningen som sier litt om hva e-posten handler om.

Tips: Alltid send en test e-post til en kollega slik at man kan se at alt ser optimalt ut på både og og mobil. Gjør det ikke dett kan man gjøre eventuelle justeringer før man sender mailen ut til kunder.

 

3. Lag godt innhold som blir lest

Her er det viktigste at budskapet er enkelt formidlet slik at målgruppen lett forstår hva du vil frem til. Vær klar og tydelig på hva du vil formidle. Det skal være lett å orientere seg frem og man bør ha store synlige knapper som veileder kunden videre der man vil ha dem!

 

4. Gode landingssider

Det å ha gode landingssider må ligge til grunne når man sender ut e-posten. Landingsside er den siden som kunden kommer til etter han/hun har klikket på kanappen (linken) i e-posten. Hvor god denne landingssiden er vil avgjøre hvor mange som faktisk kjøper et produkt. Man burde ha forskjellige landingssider til ulike kampanjer og målgrupper slik at landingssiden oppleves som relevant for mottakeren.

Sender man for eksempel ut en e-post om en limited edition, og linker bare tilbake til forsiden er dette ikke optimalt fordi kunden må lete seg frem til den riktige siden selv.

Og også når det kommer til målgrupper, ta for eksempel eksisterendekunder og potensielle kunder til et treningssenter. En mail om hvordan treningssenteret ser ut er jo ikke relevant for eksisterende kunder men kan være det for potensielle kunder. Sørg også for at landingssiden din ikke har en for høy lastehastighet, da dette påvirker brukervennligheten veldig og kan ende opp med at kunden bare krysser seg ut. Her kan du bruke et verktøy som Google PageSpeed Innsight for å få innsikt i dette på de aktuelle sidene dine.

Dette kan være tidkrevende men det er desto større gevinst å hente!

5. Analyse av resultatene dine

Til slutt er det viktig å måle og analysere resultatene. Dette gir deg informasjon og innsikt i hva som er viktig å fokusere videre på. Et verktøy man kan bruke her er Google Analytics. Her vil man få informasjon om hvordan kampanjene dine fungere og hvordan du klarer å treffe med e-post markedsføringen din. Den vil vise trafikk på nettstedet, hvor trafikken kommer fra og hvor mange salg som har kommet fra e-post markedsføringen. Som nevnt tidligere kan man også måle opan rate, altså hvor mange som åpner e-posten og hvor mange som ikke gjør det.

Og da i motsetning til mange andre markedsaktiviteter som er vanskelig å måle konkrete resultater av er  det lett å se effekten av e-postmarkedsføring! Noe som vil virke motiverende!

Konklusjon

Man må skaffe seg tilstrekkelig med informasjon om målgruppen man ønsker å nå ut til. Personifisere e-poster til ulike målgrupper, slik at mottakeren av e-posten føler en tilhørighet til innholdet. Med dette sagt er det ingen grunn til at bedriften din ikke skal drive med e-postmarkedsføring. Og ved å gå gjennom de 5 områdene over vil du kunne gjennomføre e-postmarkedsføring på en måte som vil tjene bedriften din!

 

  • Andrea Tomine Breilid

Kilder:
http://www.websuksess.no/e-post/

 

1 thought on “E-postmarkedsføring

  1. Godt skrevet, Andrea! Mange gode tips det er lurt og ta med seg videre hvis man skal satse på e-postmarkedsføring. Noe som absolutt er en fordel da det er en av de rimeligste formene for å nå ut til både nye og eksisterende kunder 🙂 Og som du skriver så er det viktig at man har gode og relevante e-poster så det ikke oppfattes som spam for mottakeren! Stå på, jeg heier på deg :):)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *