AdWords: Annonsering på søk

AdWords: Annonsering på søk

AdWords er et verktøy som kan gi deg en rekke fordeler, blant dem er økt synlighet på nett et viktig punkt. Det finnes mange annonseformat i AdWords. Disse krever ulike strategier og treffer ulike målgrupper. De ulike annonseringene på AdWords er:

– Søkeannonsering
– Bannerannonsering, les mer om dette her!
– Videoannonsering, les mer om dette her! 
– Mobilannonsering
– Shopping-annonsering.

Jeg skal i dette innlegget gå gjennom søkeannonsering, men les gjerne de to innleggene jeg har linket til over om bannerannonsering og videoannonsering skrevet av to flinke medstudenter!

Søkeannonsering er et relativt enkelt annonseformat som kan hjelpe deg å nå ut til potensielle kunder. Google søkeannonser kan være et vendepunkt i kampen om å nå ut til potensielle kunder. Det kan gi større salg på nett og i fysisk butikk, telefonsamtaler, nye kunder og økt merkevarebevissthet. Annonsering på søk gir deg muligheten til å enkelt skrive inn ditt søkeord i en søkemotor og har på denne måten endret hvordan vi i dag lever. Folk i dag setter seg ikke ned forann PC-en for å bruke internett, men man er online stort sett hele tiden. Vi lurer på alt mulig og søker informasjon via Google på alt fra medisinske tilstander til de beste tilbudene på merkeklær. I følge Google gjøres det mer en hele 100 milliarder søk hver måned!

 

Hvordan er annonsering på søk lagt opp?


Skjermbilde

AdWords er delt inn i tre nivåer; konto nivå, kampanjene dine og annonsegruppene. Elementene som er viktig og essensielle i oppstartsfasen av en kampanje er organisering av annonser, nøkkelord og annonsegrupper. Over har jeg tatt med et bilde fra en AdWords konto med en pil til de ulike elementene som er viktige. Det er lurt å sette seg inn i verktøyet slik at man kan få et overblikk over kontoen å ha klare målsettinger, og dermed også lettere kan forenkle organiseringen. Nøkkelord er et sentralt element fordi det er viktig å vite hvilke søk som trigger annonsene dine. Husk at dette er ordene som kundene dine bruker for å artikulere behovet sitt i en søkesituasjon. Man kan få hjelp til å finne relevante søkeord ved hjelp av et verktøy i AdWord som heter KeyWord planner. Dette verktøyet er med på å hjelpe deg til hvilke søkeord du burde satse på basert på hvor ”sterkt” ordet er. Bruk gjerne Google Analyticks som er et verktøy som måler resultatene dine slik at man kan følge utviklingen underveis.
Målsetting er viktig når det kommer til annonsering. Målene som settes bør være presise og konkrete, slik at du som annonsør hele tiden er klar over hva du ønsker å oppnå. For å få ønsket posisjon i Googlesøk må man ha en quality Score. For å sanke inn dette må du sørge for at annonsen samsvarer med det du har å tilby på din landingsside. Jeg skal gå mer inne på dette lengre ned i innlegget. Det som er primært viktig er å finne den røde tråden i kampanjen din!

 

Annonsering på søk er primært bygget opp på 3 dimensjoner.

 Kjøp av annonser foregår etter auksjonsprinsippet. Du kontrollerer budsjettet og setter en pris per søkeord som du er villig til å betale. Selve betalingen skjer ikke før noen faktisk har trykket på annonsen.

Bud: Ditt Max bud er det høyeste du er villig til å betale per klikk.
Quality Score: Forteller hvor relevant din annonse er i forhold til søkeordene.
Extensions: Dette er veldig smart å ha for å få frem viktige ting allerede på annonse siden i Google. Her kan du bruke; App, lokasjon, sitelinks osv. for å få folk inn på siden din.

Av disse tre er det quality score som er den viktigste og det er her vi burde legge mest fokus. Denne sier noe om kvaliteten og relevansen på annonsen. Er annonsen relevant for brukeren og det det søkes på?

Quality score består av 100-vis av komponenter, men for å gjøre det litt lettere å sette seg inn i kan man si at det er tre separate hovedkomponenter som gjelder. Så for å forbedre Quality scoren er det disse tre komponentene man burde se nærmere på.

QUALITY SCORE

  1. Ad relevance: Dette går på om annonsen er nært knyttet opp mot søkeordene du har i annonsen.
  2. Landing page experience: Hvordan ser landingssiden din ut? Etter ett klikk, gir landingssiden mening i forhold til hva som ble klikket på? Siden forbrukeren kommer inn på burde være transparent, optimalisert og oversiktlig.
  3. Expected Click Through Rate: Er annonsen bra? Jo flere som faktisk klikker seg inn på annonsen jo mer trafikk vil nettsiden få. Ta i bruk utvidelser for å forsikre deg at folk kommer til den mest optimale siden på nettsiden din.

 

Hvordan rangeres egentlig annonsene opp mot hverandre?

Så, over til hvordan Google rangerer de ulike annonsene. Annonseposisjonen er i hvilken rekkefølge annonsen din kommer opp i Google søk. Hva er det egentlig som bestemmer hvem som kommer opp som nummer 1 eller 3?

Skjermbilde

Alt dette handler om hvilken rangering dine annonser har i auksjonen. Det er en evig kamp om å oppnå de øverste plasseringene i søkeresultatet og normalt er det kun 3 annonser som vises på en side. Konkret hvordan dette fungere er: I AdWords oppgir du et max bud som du er villig til å gi per klikk, dette budet blir så ganget med din quality score. Summen av dette blir da Ad Rank og den som har høyest Ad Rank får den øverst posisjonen.

Eksempel:

På en annonse har du et max bud på 4 euro og en quality score på 5, da blir Ad ranken din på 20. Har konkurrenten din et max bud på 5 euro og kun en quality score på 3, blir Ad ranken på 15. Her ville du havnet øverst i søket.
Men den faktiske prisen du ender opp med å betale er ikke budet ditt, da dette kun er ditt max bud. For å finne ut hva prisen blir tar man AdRanken til annonsøren som ligger en plass under deg og dividerer denne med quality Scoren din. Du betaler dermed ikke mer en nødvendig for annonsen din.

Ved å foreta en slik beregning kan man finne ut hvilken posisjon annonsen får hvis man bruker et spesifikt søkeord og hvor mye dette potensielt kommer til å koste. Så man kan med andre ord oppnå øverste plassering uten å ha det høyeste budet. Du må sørge for å bruke relevante nøkkelord, annonser og annonseutvidelser for å optimalisere annonsen.

Dynamiske søkeannonser

Ved å ta i bruk dynamisk søkeannonsering vises din annonse ut fra innholdet på nettstedet ditt, slik at det blir en optimal målretting av annonsen. Fordelen med dette er at du slipper å oppdatere lister over søkeord eller landingssider til en hver tid. Bedrifter som kan ha stor nytte av et slikt annonseformat er bedrifter som har en god nettside eller har et stort varelager med produkter. Et slikt annonseformat vil også være tidsbesparende, kontinuerlig automatisk oppdatering til dine annonser, viser relevante dynamiske overskrifter for hvert søk, kontrollerer kampanjen din og fanger økt trafikk.

Annonseutvidelser; optimaliser annonsen din

Annonseutvidelser gir potensielle kunder flere grunner til å klikke på annonsen din. Det baserer seg på å legge til relevant informasjon til annonsen. Det finnes mange ulike utvidelser man kan bruke og det er viktig og velge enn som kan tilføre annonsen din noe. Ved å ta i bruk en slik tilleggsinformasjon øker du synligheten på annonsen og du vil få et større utbytte. Annonseutvidelser vil ikke gi noen ekstra kostnader, du vil kun betale per klikk på annonsen (CPC). Som nevnt lenger oppe i innlegget er utvidelser en faktor som kalkuleres med når de skal kalkulere annonserangeringer. Så de som har flest og mest relevante utvidelser stiller sterkere enn andre.

Eksempel: Driver du en klesbutikk i Kristiansand og ønsker å få flere kunder er lokasjon en veldig fin utvidelse for å øke besøkstallet. Har du en fysisk butikk er det viktig at potensielle kunder som ser annonsen får informasjon om hvor butikken ligger, hvis ikke dette kommer frem er det vanskelig å trekke til seg kunder.

Lokasjon utvidelse

 Lokasjon vil funke slik at adressetillegg viser butikkadresse, telefonnummer og et kart. En slik utvidelse settes opp ved bruk av Google My Business for å administrere bedriftsadressen din. Dette er en gratis tjeneste og vil gjøre bedriften synlig for alle kampanjer eller annonsegrupper på Google.


Skjermbilde

Over ser du et eksamepl påhvordan en lokasjonsutvidelse ser ut. Det er enkelt og oversiktilig og gir deg den informasjonen du er ute etter!

Brukeropplevelsen på landingssiden din

Til slutt skal jeg ta opp en veldig viktig komponent ved bruk av AdWords, nemlig landingssiden. Det er viktig at landingssiden tilbyr relevant, nyttig og originalt innhold slik at besøkende ønsker å se mer på siden din. Formidle en transparent bedrift som er troverdig og at det er enkelt å navigere seg på nettsiden. Alle disse faktorene kommer til å bestemme om besøkende ønsker å bli værende på siden eller ikke. Hvis det tar for lang tid å laste inn nettstedet ditt er sannsynligheten stor for at folk klikker seg ut før nettsiden har lastet seg inn. Sist men ikke minst er det viktig at landingssiden er mobilvennlig. Det skal være lett å gjennomføre transaksjoner også på mobil da vi ser en stor økning på akkurat dette.

Konklusjon

Klarer man å implementere annonsering på søk på en god måte vil man oppnå økt synlighet på Google. Det er viktig og følge med på analyser som gjøres underveis og ta stilling til eventuelle endringer som kan optimaliseres bedre. Ved å gjøre dette kan man nå ut til en målgruppe som er mottakelig for annonsen din. Hvis du også tar i bruk utvidelser for å gjøre annonsen enda mer relevant for målgruppen din er det en forsterkende effekt! Som du sikkert forstår er Google AdWords et kostnadseffektivt, målrettet og oversiktlig verktøy som kan hjelpe bedriften din å bli mer synlig på annonsering på søk.

Er du interessert i å lære mer om annonsering på søk anbefaler jeg deg å ta en nærmere titt på denne guiden. Her vil du finne en god gjennomgang av alt du trenger å vite!

  • Andrea Tomine Breilid

Kilder:

www.google.com/partners

Google partners: Search Advertising exam guide

Forelesning av Anastasia Mariussen den 3.3.2017

 

2 thoughts on “AdWords: Annonsering på søk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *