10 vurderingskriterier for nettbutikken din

Netthandel i Norge har en stigende kurve, noe som betyr at konkurransen mellom aktørene blir hardere. I dette innlegget skal kort gå gjennom en guide til hvordan du kan vurdere din nettbutikk, slik at du kan se hvor du potensielt scorer under pari og kan foreta endringer.

Vurderingskriterier

Disse ti kriteriene er hentet ut ifra eHandel.com som vår foreleser Karl Philip Lund har utviklet. Ved å gå systematisk gjennom disse punktene får man den innsikten man trenger for å foreta forbedringer:

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. Brukervennlighet
  4. Kjøpsprosessen
  5. Teknologi/hastighet
  6. Kundetilfredshet
  7. Trygghet
  8. Kundekommunikasjon
  9. Priser/utmerkelser
  10. Konsept og strategi

1.Førsteinntrykk

Man får alltid et førsteinntrykk når man møter noen for første gang? Er han snill? Virker han som en kjernekar? Det er slike type ting man gjør seg en mening om når man får et førsteinntrykk.

Og tro det eller ei det er akkurat det samme som gjelder for nettbutikken din! Er førsteinntrykket av nettsiden at den ser dårlig ut, kan du nesten garantere at de ikke gir den en sjanse men klikker seg ut med engang.

Men på den andre siden vil et godt førsteinntrykk føre til at det er større sannsynlighet for at kunden blir værende på siden og sjekker ut hva du har å tilby. Er dette tilfelle har man somregel en høy bouncrate.

Hvordan skal jeg vite om førsteinntrykket er dårlig?

For å avgjøre dette kan du be kunder svare på disse tre enkle spørsmålene i løpet av 5 sekunder:

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg handle det her? 

Så, sørg for at siden er ryddig og gir nok informasjon. For at brukeren skal kunne se at den er kommet på riktig sted kan det være lurt å ha en logo som kommer tydelig frem.

2. Synlighet

Finner folk frem til nettbutikken din? Er du synlig? Med synlighet mener jeg at nettbutikken skal være lett å finne for kunden. Her spiller både SEO og SEM som jeg har vær innom i tidligere innlegg inn. Det sier seg vell egentlig selv, at om kunden ikke klarere å finne deg er det vanskelig å få solgt noe som helst.

Derfor vil man jo være så synlig som mulig slik at det skal være enkelt for kunden å finne frem! Konkrete ting man ta i bruk for å øke synligheten er AdWords, dette er altså betalt søk. Her kan man annonsere i Google Shopping, display annonser, bare søk annonser osv. Ønsker du å lære mer om SEO kan du lese mer om dette i mitt tidlere innlegg her!

3. Brukervennlighet

Er nettbutikken din satt opp på en måte som er lett å forså og ta seg frem på? Det konkrete spørsmålet man burde stille seg er: Tror du at alle i din målgruppe ville klart å finne frem til produket de ser etter og gjennomføre en transaksjon på egenhånd?

Brukervennlighet er veldig viktig for å unngå at brukeren får en dårlig opplevelse og dermed ender opp med å forlate nettstedet . Det er ulike kriterier som er med på å skape en god brukervennlighet, og dette kan være noen av dem:

Navigering: Navigering går ut på å gjøre det lettest mulig for kunden å finne frem på siden. Det må være en oversiktlig og struktur det er lett å forstå slik at kunden finner frem til det dem er ute etter.

Søkefunksjonen: Dette er noe nesten alle nettbutikker har, og man nesten tar forgitt at går ann å gjøre som kunde. For å gjøre dette til en ekstra god opplevelse for kunden kan man integrere et bilde ved siden av eksempler som kommer opp mens du skriver produktet du er ute etter, en såkalt søk-forhåndsvisnings funksjon.

Søkeresultatsiden: Dette er siden kunden kommer til etter at man har søkt og klikket på et produkt. Her burde man som kunde ha mulighet å filtrere søket ytterligere, slik som for eksempel pris. Her kan det være lurt å ta fra høyest til lavest pris, da den første prisen kunden ser kan ha en forankringseffekt og dermed kan de andre produktene oppfattes som billige. Det burde også komme tydelig frem hva produktet du har søkt etter heter.

Mobilvennlig: Dette punktet er mer viktig enn noen gang, da andelen som bruker mobil øker. På Google mobil test kan du sjekke ut hvor mobilvennlig siden din er!

4. Kjøpsprosessen

Her burde det være tilrettelagt for en enkel effektiv kjøpsprosess. Har du dette er sannsynlig at du kommer til å elger mer! Og det er slik at jo færre felt kunden må fylle ut, jo bedre opplevelse får kunden.

Her kan det være lurt å sette seg i kundens sko og gå igjennom hvert steg og se om det er noe som kunne vært gjort annerledes. Her er noen få tips til hvordan du kan gjøre kjøpsprosessen litt lettere:

E-post: spør om e-post adressen tidlig i transaksjonen. På denne måten får du vite om det er en ny eller tidligere kunde. Og om det er en tidligere kunde burde du automatisk fylle inn alle feltene basert på det tidligere kjøpet. Det og samle e-poster er også veldig gunstig i forhold til e-post markedsføring, dette kan du lese mer om i mitt tidligere innlegg HER!

Tidligere kundevurderinger: Hva andre kunder sier om produktet spiller i dag en stor rolle på hvordan brukeren tar beslutning. Over nett er det ingen mulighet for å se, ta på eller prøve produktet og når da tidligere kunder vurdere produktet settes dette høyt.

Logo: Det er veldig sentralt å formidle hvilket betalingssystem dere har ved å ha en logo tydelig. Dette vil føre til at kunden føler seg tryggere når dem handler hos deg. Ha logoen til for eksempel VISA, Mastercard, PayPal eller Vips tydelig på siden slik at folk får det med seg!

Leveringstid/frakt: Få tydelig frem dette, slik at kunden har en viss forventning til hva som skal skje. Og for å senke eventuelt følt risiko ved kjøpet.

Tips:

Ordre bekreftelse: Etter fullført transaksjon burde kunde få en ordrebekreftelse om at kjøpet er registrert. Dette er kanskje den mailen som blir sett på skikkelig fordi kunden er i en fase av spenning og glede over at produktet er bestilt. Dette er noe få aktører tar i bruk i dag. Gjør noe mer ut av det når du først har kundens fulle oppmerksomhet.

5. Teknologi

I dag er vi vant med at ting skal skje men en gang og vi har ingen tid å miste. Dette gjelder også for bruk av nettbutikker. Hastigheten på nettsiden din kan være avgjørende for om folk i det hele tatt får sett innholdet dit. Tar det for lang tid å laste inn siden , er det faktisk lite sannsynlig at folk blir værende. Hastigheten din påvirker også hvordan Google rangerer deg i søke resultatene sine. Visste du at med kun 1 sekunds forsinkelse vil du redusere kundetilfredsheten med 16% og 7% tap i konverteringer! Så her er det mye å hente om man ikke scorere på hastighet. Et verktøy å ta i bruk for å sjekke dette er Google Page Speed Insights.

6. Kundetilfredshet

Kunden skal føle at han/hun blir ivaretatt. Dette gjøres ved å ha god service og en kundeorientert nettbutikk. Få frem om de som har handlet hos deg er fornøyde eller ikke. Som nevnt tidligere er dette et veldig nyttig og effektivt hjelpemiddel.

Du kan gjøre dette ved å ta i bruk interne vurderinger på din egen nettside eller du kan ta bruke andre tjenester som Trust Pilot eller Prisjakt.

7. Trygghet

Som jeg allerede har vært inne på tidligere er det viktig at kunden føler seg trygg i transaksjonen. Når man handler på nett er det mange som har skepsiss, kommer jeg i det hele tatt til å få varen? Kommer den til å passe?

Det som er lurt her er å allerede svare på disse spørsmålee slik at ikke kunden får et såkalt etterkjøpsdisonans. Sørg for å ha tydelig leveranse informasjon og bytte og retur rettningslinjer. Kanskje det hadde vært en god ide og ha det på forsiden?

8. Kundekommunikasjon

Det å være en del av kommunikasjonen på ulike plattform er viktig, det viser at du er engasjert og vil hjelpe kunden. Her er det viktig å være på gjevnt over og ikke bare i korte perioder. Har man for lang svartid kan det virke irriterende for kunden.

Steder man kan ta del i kommunikasjonen med kunder er på Facbook.

9. Priser og utmerkelser

Har du mottatt noen priser eller utmerkelser? Hvis du har det er det lurt å la kunden se at du har det! Vær stolt av nettbutikken din, dette kan være med på å skap en ende større trygghet hos kunden. Det vil være med på å skap et god omdømme som er med på å påvirke bedriften i en positiv retning og oppnå et konkurransefortrinn i bransjen.

10. Konsept og strategi

Har du valgt deg en strategi eller et konsept? En strategi burde være enkel å forså og være godt ( nesten for godt) kommunisert. Det skal ikke være noen tvil om hva strategien din er. Som Karl Philip Lund skriver i sin bloggpost: Velg en strategi og inplementer som et hælvete!

 

Konklusjon;

Nå har jeg altså godt igjennom 10 viktige punkter man burde se på om man skal skape en god nettbutikk/side! Dette er kun 10 punkter og det er utallige komponenter som er en del av en nettbutikk og det er garantert andre faktorer som har en finger med i spillet! Men disse punktene kan være med å ta din nettbutikk til nye høyder! Gi gjerne tilbakemeldinger om det er noen andre punkter du mener burde vært med, jeg vil gjerne høre hva du syns!!

 

– Andrea Tomine Breilid

1 thought on “10 vurderingskriterier for nettbutikken din

  1. Dette var en god quide til hvordan man kan vurdere en nettbutikk! Du skriver godt og gjør gode vurderinger i teksten. Det er også bra at du tar i bruk bilder slik at det blir mer spennende å lese! Det er gode tips du kommer med og jeg syntes innlegget ditt var veldig bra 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *